معرفی انواع توری

معرفی انواع توری

کلمه ­ی توری یکی از همان کلمه­هایی است که با شنیدن آن تصاویر متعدد و گوناگونی در ذهن ما نقش میبندد. ممکن است تصور شما توری شبیه به توری های فلزی باشد، برداشت همکارتان توری درب و پنجره را باشد و دوست صنعتگرتان توری فایبر گلاس را متصور شود!

هدف از نگارش این مقاله آشنایی با انواع و اقسام توری میباشد.توری گستره ی محصولات متعدد و گوناگونی دارد.با مطالعه ی این مقاله آگاهی خود را در این باره بالا ببرید و هوشمندانه تر عمل کنید.

دسته بندی توری ها به لحاظ جنس

توری ها در طیف جنس های گوناگونی تولید میشوند که هرکدام از جنس ها خود دارای زیر گروه های متنوعی هستند:

1.توری های فلزی

2.توری های پارچه ای

3.توری های پلاستیکی

4.توری های فایبر گلاس

توری های فلزی

وقتی مجموعه ای از رشته های فولادی به هم بافته میشوند وتحت کشش قرار میگیرند توری فلزی ساخته می شود، سیم های بکار رفته در توری به دو دسته ی ساده و آجدار تقسیم میشوند.

توری های فلزی قابل انعطاف به صورت رولی و توری های فلزی انعطاف ناپذیر به صورت ورقه ای عرضه میشوند. 

انواع توری فلزی

انواع توری فلزی تصویر 1
انواع توری فلزی تصویر 2

توری های فلزی متنوع هستند و بر اساس روش تولید،اندازه ی چشمه و اندازه ی سیم مفتول تقسیم بندی می شوند.این تقسیم بندی عبارت اند از:

  1. توری گابیون : این توری 6 ضلعی است؛ از جنس فولاد ضد زنگ میباشد.کاربرد این توری در سازه های مهندسی می باشد.
  • توری جوشی یا مش : از جنس فولاد است و رشته های عمودی و افقی آن از جنس میلگرد و مفتول سیاه است و بسیار سفت و خشک می باشد.کاربرد این توری برای داخل بتن و کف سازه است.
  • توری پرسی: رشته های این توری از جنس سیم مفتول میباشد و هیچ جوشی دراین توری استفاده نمیشود و رشته ها حالت موج دار دارند. مقاومت خوبی در برابر خراش دارند.از این توری ها برای ساخت قفس حیوانات،ساختمان سازی،حفاظ در و پنجره و فونداسیون کف استفاده میشود.
  • توری حصاری : از جنس مفتول گالوانیزه میباشد و تا حدود 50 سال دوام دارد.با شرایط آب و هوایی مختلف سازگار است و دوام زیادی دارد.از این توری به عنوان حفاظ بزرگراه ها؛فرودگاه و ترمینال و مراکز نظامی،ساخت قفس حیوانات،استفاده در دیوار بتنی به عنوان آرماتور،به عنوان محافظ برای جلوگیری از سقوط در ساختمان های نیمه کاره.
  • توری مرغی : چشمه های این توری 6 ضلعی میباشد.این توری در ایران کیفیت بالاتری نسبت به نمونه های خارجی دارد.در روش ایرانی این توری ها با گالوانیزه گرم و در روش خارجی با گالوانیزه سرد تهیه میشوند.این توری ها در سقف،گچ کاری و زیر سازی کاشی استفاده میشود.
  • توری سرندی : چشمه های این توری لوزی شکل است و در جنس های آهنی،استیل،گالوانیزه،مسوار،فولاد و… تولید میشوند.این توری ها در ساخت فنس و قفس و مقاوم سازی دیوار ها استفاده میشود.
  • توری فرنگی: این توری در ایران به صورت گالوانیزه ی گرم تهیه می شود.این توری با توری مرغی و توری گابیون هم خانواده است و ویژگی های نسبتا یکسانی دارند.تفاوت آنها تنها در قطر می باشد که میانگینی از توری مرغی و گابیون می باشد.

توری های پارچه ای

توری های پارچه ای دقیقا مانند سایر انواع توری ها یک شبکه ی مشبک از رشته ها میباشد که به صورت عمودی و افقی به هم بافته شده اند که بسته به جنس الیاف توری های متنوعی تولید می شوند. به جهت مقاوم نبودن پارچه در برابر پارگی و آسیب توری های پارچه ای بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرند و در موارد معدودی از جمله استفاده از این توری ها برای در و پنجره،پشه بند ها و کلاه های زنبوری استفاده میشوند.

توری های پلاستیکی

توری های پلاستیکی

توری های پلاستیکی نیز مانند دو جنس دیگری که در بالا معرفی شد رشته های پلاستیکی در هم بافته شده هستند که بنا بر نیاز در محل های مناسب استفاده می شوند

توری های فایبر گلاس

این دست توری ها بسیار تخصصی تر از توری های معرفی شده میباشد و تنوع این توری ها بسیار بالا میباشد.این توری ها متشکل از الیاف پلیمری هستند که از شیشه به عنوان افزایش دهنده ی مقاومت در توری استفاده شده است و جهت بالا بردن مقاومت مصالحی چون بتن و ملات گچ در برابر نیرو های کششی و خمشی و جلوگیری از ترک خوردن سطح کاربرد دارد.این توری ها در صنعت سنگ بسیار مورد استفاده قرار میگیرند.تنوع استفاده ی این توری به قدری بالاست که از مرحله ی خروج کوپ سنگ از معدن و کوه و تا مرحله ی اجرای سنگ به عنوان اسلب زیبای ساختمانی از این توری میتوان استفاده کرد.

تنوع اندازه ی چشمه ها در این دست توری ها بسیار بالاست که صنعتگران این زمینه بسته به نیاز خود میتوانند هر اندازه چشمه که مورد نیازشان بود تهیه کنند.

نتیجه

همانطور که در بالا توضیح داده شد گستره ی توری ها بسیار وسیع و متنوع است که بر اساس نیاز صنعتگران و سهولت در کار ها این محصول روز به روز کارآمد تر و پیشرفته تر شده است.شما باید با توجه به نیاز خود هرکدام از این توری ها رو انتخاب کرده و در کار خود استفاده کنید.امید است که این مطالب برای شما کارآمد بوده و در جهت بالا بردن آگاهی شما مورد استفاده واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *